Stimați cititori, azi, 9 decembrie, anul 2020, pentru că tot suntem în ceea ce numim Luna Cadourilor, vă oferim, cu mare plăcere, un dar special. O invitație la un concert simfonic de mare calitate. Veți putea asculta piese memorabile semnate, printre alții de Mozart, Brahms, Haydn – un trio irezistibil.
Invitația noastră este valabilă chiar pentru mâine!
Dar, pentru amatorii de date foarte exacte, în rândurile următoare dăm toate amănuntele. Deci, atenție foarte mare:
Filarmonica „George Enescu” continuă seria de concerte live, fără spectatori, în sala Mare a Ateneului Român. Joi, 10 decembrie, de la ora 19.00, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” este condusă, pentru a doua săptămână în cadrul stagiunii online, de dirijorul englez Jonathan Berman.
Programul prezentat pe canalele online ale instituției este alcătuit din Variaţiuni pe o temă de Haydn, op. 56 de Johannes Brahms, Andante şi Rondo Ungarese pentru violă şi orchestră, op. 35 de Carl Maria von Weber și Simfonia nr. 40, în sol minor, KV 550 de Wolfgang Amadeus Mozart. Solistul Răzvan Popovici va interpreta Romanţă pentru violă şi orchestră op.85, pentru a-l omagia pe compozitorul Max Bruch (1838-1920) la 100 de ani de la dispariție. „În secolul XX, muzica lui Bruch a devenit apreciată tocmai pentru trăsăturile care i-au fost reproșate în epocă: spargerea tiparelor, expresia liberă, discursul muzical bazat pe inspiraţie şi mai puţin pe reguli. Cel mai important succes atins de Bruch a fost cel care contează, în ultimă instanţă, cel mai mult, chiar şi pentru artiştii cei mai riguroşi: priza la public”, apreciază muzicologul Mihai Cojocaru.
Afișul evenimentului sună așa:
Stagiune online
Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”
Joi, 10 decembrie 2020, ora 19.00, sala Mare a Ateneului Român
Dirijor JONATHAN BERMAN
Solist RĂZVAN POPOVICI
Program
Johannes Brahms
Variaţiuni pe o temă de Haydn, op. 56
Max Bruch – 100 de ani de la moartea compozitorului –
Romanţă pentru violă şi orchestră, op. 85
Carl Maria von Weber
Andante şi Rondo Ungarese pentru violă şi orchestră, op. 35
Wolfgang Amadeus Mozart
Simfonia nr. 40, în sol minor, KV 550
Concertul transmis live pe 10 decembrie 2020 va putea fi ascultat pe canalele online ale Filarmonicii „George Enescu“: site (https://www.fge.org.ro/), pe pagina de Facebook (
https://www.facebook.com/filarmonica.george.enescu/
) și pe canalul YouTube (https://bit.ly/2wMctlw).
Partener media al evenimentului este Radio România Muzical.
Concertul este transmis, joi-seară, și pe pagina de Facebook a Radio România Muzical (
https://www.facebook.com/Radio-Rom%C3%A2nia-Muzical-227784404990).
Acum, vor urma câteva date despre protagoniștii evenimentului muzical la care sperăm să fiți prezenți, dar și punctuali.
Cu alte cuvinte cine este dirijorul concertului de mâine seară?
Dar, solistul de pe afiș?
În câteva secunde aflăm totul! 3,2,1, 0!
Jonathan Berman este un tânăr dirijor britanic care se bucură de elogiile criticii de specialitate pentru un vast repertoriu, de la cel clasic până la cel contemporan. A primit invitaţii de a dirija de mai multe ori filarmonicile din Londra şi Rotterdam, BBC National Orchestra of Wales, RTÉ National Symphony Orchestra, Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti, Royal Academy of Music din Londra. În ianuarie 2020, Jonathan Berman a iniţiat un proiect de înregistrare a integralei simfoniilor de Franz Schmidt alături de BBC National Orchestra of Wales, ce se va desfăşura până în 2024, când se vor împlini 150 de ani de la naşterea compozitorului. Fiind un promotor al muzicii noi, a realizat numeroase prime audiţii, pentru interpretarea repertoriului contemporan colaborând frecvent cu London Sinfonietta, Ensemble Modern, Birmingham Contemporary Music Group, New European Ensemble, Crash Ensemble Dublin, Britten Pears Ensemble. În genul teatrului liric, Jonathan Berman deţine în repertoriu peste 40 de titluri de operă. Este primul britanic şi, totodată, primul dirijor care a fost distins cu Premiul „Kempinski Young Artist”, ceea ce i-a îngăduit să studieze cu Franz Welser-Möst alături de Cleveland Symphony Orchestra şi cu Michael Tilson Thomas la pupitrul New World Symphony. Jonathan Berman este un muzician cunoscut pentru abordarea sa aparte, cu programe creative, ce adesea combină forme multiple de artă.
Buuuun! Am aflat câte ceva despre dirijorul acestei seri care se anunță foarte atractivă.
Cine este solistul însă? Iată câteva date și despre el.
Răzvan Popovici s-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni şi a început studiul violei cu tatăl său, Mugur Popovici. A studiat la Salzburg, Paris şi Freiburg cu Peter Langgartner, Jean Sulem şi Wolfram Christ.
A cântat ca solist în sala Filarmonicii din Köln, Festspielhaus Baden-Baden, Ateneul Român din București, Prinzregententheater din München şi Théâtre des Champs- Elysées din Paris alături de Orchestra de Cameră din Köln, Orchestra de Cameră din Kobe, Orchestra Națională Radio din București, Filarmonica Transilvania din Cluj, Chaarts Chamber Artist din Zürich şi Kamerata Kronstadt. O experienţă benefică pentru cariera sa a constituit-o participarea ca instrumentist în Orchestra Filarmonicii din Berlin, în perioada 2000-2001.
A fost prim-violist invitat al Filarmonicii din Essen, al orchestrelor de cameră din München, Köln şi Kobe, al Chaarts Chamber Artists, al Filarmonicii de Cameră din Salzburg şi al Gstaad Festival Orchestra.
Răzvan Popovici este iniţiatorul şi directorul executiv al Festivalului Chiemgauer Musikfruhling din Traunstein, Germania, care celebrează în acest an 15 ani de existență şi al Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo din Bucureşti pe care l-a transformat într-o platformă culturală europeană de succes.
Printre ultimele sale angajamente se numără concertele din cadrul festivalului „Un weekend dans les Balkans” la Opéra de Dijon, la Bodensee Festival în Germania, Stift Festival în Olanda, la Carnegie Hall din New York și Kennedy Center of Performing Arts din Washinghton.
O seară plăcută în mijlocul armoniilor sonore lansate de titani ai muzicii simfonice.
În această dimineață de 9 decembrie 2020, am început documentarea cu noaptea în cap pentru revista noastră online de șah, cultură și afaceri.
La unul dintre posturile mele de radio preferate, am numit aici Radio România Cultural, înainte de a se face lumină peste dealurile din Breaza de unde scriu acum la computer, a fost difuzată o emisiune intitulată Timpul Prezent, în care invitată a fost Carmen Croitoru, Director General al Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală. Ea a declarat cu acest prilej că actuala etapă marcată de pandemie stă sub semnul evenimentelor culturale online. Sigur, ele au o mare deficiență că nu poți simți fiorul publicului din sală. Asta în cazul spectacolelor de teatrul, balet, ori la concertele muzicale.
Dar, pe de altă parte, difuzarea evenimentelor culturale pe rețelele de socializare și numai acolo, în condițiile în care sălile principale sunt închise din motive de securitate medicală, are și un avantaj.
Este vorba despre oameni care în mod obișnuit nu asistau la asemenea tip de evenimente, dar auzind de ele, fiind gratuite ca participare, au zis, ia să intru și eu să văd despre ce este vorba. Așa au descoperit savoarea specială a spectacolelor de teatru, așa au dat pentru bucuria inegalabilă de a asista la un concert muzical cu piese pe care le înțelegi. Nu mă refer aici la muzica simfonică greu de asimilat cu un repertoriu foarte dificil. Se știe că sunt lucrări numite de largă popularitate, care au scopul special de a atrage noi și noi generații de ascultători fideli.
Așa am fost și eu în anii tinereții, când am participat cu pasiune chiar la concertele de la sălile Ateneului Român, apoi la sala de spectacole de la Radiodifuziunea Română. Au urmat, în ordine cronologică evenimentele de la Opera Română, Operetă. Acum este momentul să amintesc și participarea la evenimente din cadrul învățământului muzical, fie la Liceul de muzică din București, Colegiul Național George Enescu, ori la Conservatorul din București. Acum poartă numele de Universitatea Națională de Muzică București. Am rămas marcat de lumea care gravita aici.
Aristotel Bunescu – Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România.
P.S.
Vă invit și pe dumneavoastră, în contextul actualei pandemii, să ne scrieți care au fost evenimentele culturale la care ați participat. Ori de natură științifică. Așteptăm rândurile pe adresa de email aristotel.bunescu1@gmail.com sau pe contul de Facobook Aristo Bunescu.