Pregătesc o nouă carte de pictură. Comentez mai multe tablouri și am ajuns la unul special.
Din punctul meu de vedere, o lucrare de forță cu care doresc să termin comentariul meu este GeoOctogon semnată de Gheorghe Ţuţuianu. Pictorul este născut la Slobozia. După o îndelungată şi prolifică activitate în cercetarea ştiinţifică, este licenţiat la Universităţii Nationale de Artă din Bucureşti, Facultatea de Arte Plastice, clasa profesorului universitar doctor Gezar Atodiresei. Mi-a mărturisit că lucrarea sa expusă la Slobozia reprezintă un fel de intoarcere spirituală acasă. Tabloul face parte dintr-o serie de alte douăzeci de lucrări incluse în proiectul intitulat GeoStructuri Natur(a)Altfel.
Lucrarea de 100×100 cm, acrilic pe pânză este, după cum se confesează autorul, rezultatul unei metamorfoze artistice vizuale și mentale plecând de la ideea de se inspira, a studia şi a descrie artistic obiecte sau fenomene din natură cunoscute din experienţa sa ca cercetător al fenomenelor geologice, respectiv al unor agregate minerale, al unor structuri aparţinând Terrei (Geo) şi experimentând noi forme de cunoaştere respectiv cunoasterea artistică, subiectivă. Elemente ale naturii cunoscute anterior, dar privite acum nu ca cercetător, ci cu ochii artistului. De exemplu, în lucrarea expusă a observat transformările vizuale ale formelor unor agregate minerale, cristalizate, provocate de lumină şi de contralumină. Prin metoda inducției și a transformărilor vizuale – succesive, folosite de artist asemenea metodelor folosite de matematicieni pentru rezolvarea unor probleme de matematică, artistul a găsit că soluția vizuală integratoare a tuturor formelor studiate din punct de vedere artistic-vizual este Octogonul înscris într-un pătrat. Pe de altă parte, artistul a ajuns la o interpretare simbolisti-metaforică spre zona sacrului creştin. În acest sens, el descrie simbolurile astfel: pătratul delimitat de cele 4 laturi extreme ale pânzei face trimitere simbolică la cele 4 puncte cardinale, iar cele 8 laturi ale Octogonului înscris pe suprafaţa pătratului delimitat de laturile pânzei, fac trimitere la cele 7 zile biblice ale Genezei, a cerului şi pământului ( Geo), aşa cum sunt descrise în Vechiul Testament, iar a 8-a latură este devenirea în Împăraţia Cerească propovăduită de Isus în Noul Testament. Suprafaţa interioară , dintre laturile octogonului, sugerează prin linii şi puncte haosul iniţial existent înaintea Facerii.
Suprafaţa din exteriorul octogonului simbolizează noua ordine a devenirii lumii prin transformarea haosului în ordinea construită de divinitate – de la cele simple şi lipsite de viaţă, spre cele complexe şi vii; existenţa legilor în lume şi a unei ierarhii a creaţiei: regnuri – mineral, vegetal, animal, uman, îngeresc.
Din alt punct de vedere, anume strict pictural, lucrarea se remarcă ca o creaţie care conţine chiar din titlu, o încărcătură simbolistică cu trimitere metaforică la pământul locuit de oameni prin sintagma Geo preluată în titlul lucrării. Este de remarcat şi faptul că in lucrarea sa, artistul a folosit o monocromie care crează o anumită eleganţă şi linişte. Artistul a evitatat desenul de contur pentru delimitarea formelor, ci formele au rezultat atât din contrastele cromatice practicate de artist cât şi ca efect al limitelor fizice ale suprafeţei pânzei. Prin urmare, cele 8 laturi ale octogonului, a căror simbolistică sacră a fost amintită mai sus , nu sunt desenate ci sunt sugerate prin contrast cromatic ceea ce face să pară desenate. La fel, cele 4 laturi ale pătratului nu sunt desenate ci delimitate prin limita suprafeţei pânzei. Ca impresie anticipativă este credibil faptul că impresia de eleganţă ar fi mai mult nuanţată dacă ar fi văzute toate cele 10 lucrări din seria GeoStructuri, panotate pe acelaşi perete.
Aristotel Bunescu – Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România
Fotografiile provin din arhiva artistului