OpiniiLa sfârșitul zileiFotografia săptămânii: Ne recunoaștem în ea?

Fotografia săptămânii: Ne recunoaștem în ea?

-

promovare onlinespot_img

Luați cea mai înaltă clădire din București (cred că e Sky Tower de pe bulevardul Barbu Văcărescu); triplați-i dimensiunile; culcați-o; aveți acum o idee de cum arată nava Ever Given care a blocat Suezul timp de șase zile. 

Dacă nu s-ar fi pus de-a curmezișul canalului, nu am fi știut de ea. Dar dacă tot s-a pus, acum ne mirăm că nu s-a întâmplat până acum. Lungimea navei e mai mare decât lățimea canalului.

Nu e de mirare nici că a durat șase zile până la îndreptarea navei în lungul canalului. Lumea nu e echipată să-i facă service în ambulatoriu unui astfel de mastodont. Aceste dimensiuni gigantice, ca de îmbucătură mai mare decât esofagul, simbolizează poate lăcomia zilelor noastre: încarcă mult, mult, și mai mult, ca să „optimizăm costurile”!

La eliberarea ei nu a fost numai mâna omului, ci și a stelelor. La propriu. S-au aliniat astrele ca o maree puternică să poată pune și ea un umăr umed. A fost ca în Gulliver, scena în care liliputanii îl leagă și îl trag cu zeci de sfori: au tras de Ever Given o sumedenie de remorchere antrenate ca furnicile să ridice de câteva ori greutatea lor. Sute de nave stăteau în acest timp la coadă, așteptând să li se facă loc prin strâmtoarea dintre cele două continente, african și asiatic. În cele din urmă, cheagul de sânge a fost îndepărtat din artera comercială a lumii. 

Dar pe mine mă impresionează „micul” excavator din imagine care scurmă în nămolul în care s-a împotmolit Ever Given. „Mic” e un fel de-a spune; dacă te-ai întâlni cu el față-n față, probabil că nu ai mai fi de aceeași părere. Și totuși, pe lângă Ever Given, pare ca pasărea aceea care parazitează hipopotamul. Și ca și ea, cu micile lui puteri, și-a făcut și el treaba. Astfel de păsări suntem și noi uneori, pe lângă mastodonții neprevăzuți, și uneori și invizibili, care ne blochează din când în când înaintarea. Cum ar fi pandemia aceasta.

Ionut Iamandi
Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități cu o experiență de presă de peste 25 de ani. A fost redactor la secția română a BBC World Service de la București și Londra și redactor-șef la adevarul.ro. Comentator pe teme de actualitate și istorie recentă la săptămânalul cultural Dilema Veche și la revista Historia. Autor al volumelor „Anul electoral 1946. PCR în campanie la radio” – editura Vremea, 2019 și „Săptămâni interioare. Jurnal de coronavirus” – editura Eikon, 2020.

Random posts

Călătoria picturii prin timp

Încep fiecare zi privind calendarele. Voi aminti doar două dintre ele. Primul este pe birou, aici la Breaza, de...

Șahul și cartea

Printr-un concurs de împrejurări recent, a trebuit să dau de mai multe ori explicații sau simple lămuriri privind felul...

Școala lui Rafael

Reprezentările picturale din bisericile românești sunt, aș spune, de două feluri: sunt icoanele propriu-zise, transfigurări imagistice ale unor persoane...
promovare onlinespot_img

Triplă lansare: Revista online Chess Corporate Pallas Athena, Festivalul Chess Corporate Pallas Athena, Chess Business Club

Joi, 30 iulie 2020, triplă dată de naștere pentru trei laturi ale unui puternic și stabil triunghi echilateral. A...

José Saramago și testul orbirii pandemice

La prima vedere, Eseu despre orbire, titlul romanului lui José Saramago, pare nepotrivit; în fapt, este vorba de ideea...
promovare online

business

spot_img
promovare online:spot_img

Emisiunea Raftul Ateneiinterviuri online
Ionuț Iamandi de vorbă cu invitații săi