CulturăDouă mode

Două mode

-

promovare onlinespot_img

Ce am observat de ceva vreme: nu mai e nevoie să mergi la o lansare de carte ca să cumperi un exemplar cu autograf. Cartea se vinde direct cu semnătura autorului. Uneori și cu data primirii ei, ca simularea să fie și mai autentică.

Ce să zic? Nu eram înnebunit nici după moda precedentă. Autorul habar nu are cu cine se întâlnește, și nici cititorul habar nu are pe ce carte cere autograful, dintr-un motiv foarte simplu: n-a citit-o. Era un fel de gest de complezență de ambele părți, gest care se „încetățenise” și din cauza târgurilor de carte. 

Nu îmi dau seama dacă noua modă o caricaturizează pe cea veche, sau aduce ceva nou, propriu. M-am uitat la o astfel de carte cu autograf congelat și mi s-a părut că e executat cu pixul; măcar are o reminiscență de lucru făcut manual, dar nu m-ar surprinde să apară și cărți cu autograf în facsimil, dacă nu au apărut deja. 

Două cazuri de autograf sunt permise: cel în care autorul și cititorul se cunosc și cel în care cititorul vine la lansarea noii cărți a autorului cu o carte anterioară a acestuia, caz în care premisele unei punți sunt create. Doar așa autograful își păstrează autenticitatea.

Impresia mea e că ideile acestea au venit tot via marketing, ca și cele privind fetișizarea cititului, de care am mai scris. Poate că inițial, pentru că era pandemie și nu se mai puteau organiza lansări, cărțile erau împachetate deja semnate, ca o curtoazie pentru cititorul care nu și-a neglijat năravul și a comandat cărți online. Sau poate că obiceiul e pre-pandemic. Nu pot ști. Dar ce pot bănui este că în lupta aceasta cu cititorii, piața, marketingul și vânzările, tot autorii vor face cele mai mari concesii. Se întâmplă cu aceștia ce s-a întâmplat și cu jurnaliștii, care fac și ei concesii departamentului comercial, „că doar de acolo le vin banii, nu?” Cu deosebirea că autorilor, de acolo de multe ori nici aceștia nu le vin. 

Ionut Iamandi
Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități cu o experiență de presă de peste 25 de ani. A fost redactor la secția română a BBC World Service de la București și Londra și redactor-șef la adevarul.ro. Comentator pe teme de actualitate și istorie recentă la săptămânalul cultural Dilema Veche și la revista Historia. Autor al volumelor „Anul electoral 1946. PCR în campanie la radio” – editura Vremea, 2019 și „Săptămâni interioare. Jurnal de coronavirus” – editura Eikon, 2020.

Random posts

Potențialul antreprenoriatului social – trecere în revistă

Potențialul antreprenoriatului social Deși este un concept din ce în ce mai mult vehiculat în ultima perioadă, am găsit puține...

Bucurie prin artă – în expoziția lui Vasile Mureșan Murivale

La Galeria Căminul Artei, de pe 15 februarie are loc o nouă provocare cromatică propusă de unul dintre cei...

Din istoria „Revistei Române de Șah”, 1925 – 1940 (XXV). „În aclamațiile mulțimii, Alehin și Capablanca s-au îmbrățișat”

Numărul 12/ 1927 se deschide cu un editorial despre recent încheiatul meci pentru titlul mondial dintre Capablanca și Alehin....
promovare onlinespot_img

De la revoluţiile de catifea la dictaturile de catifea

Într-un eseu recent, politologul polonez Adam Michnik reașează povestea comunismului est-european în funcție de câteva jaloane. El crede că...

Ducu Gavrilescu participă azi la confruntarea continentelor. El a jucat în turneu finanțat de Superbet, cea mai mare companie de pariuri din țară

10 octombrie 2020 David Gavrilescu, cunoscut de prieteni ca Ducu, participă astăzi, din partea României, la confruntarea continentelor la șah. Șahistul...
promovare online

business

spot_img
promovare online:spot_img

Emisiunea Raftul Ateneiinterviuri online
Ionuț Iamandi de vorbă cu invitații săi