CulturăDouă mode

Două mode

-

promovare onlinespot_img

Ce am observat de ceva vreme: nu mai e nevoie să mergi la o lansare de carte ca să cumperi un exemplar cu autograf. Cartea se vinde direct cu semnătura autorului. Uneori și cu data primirii ei, ca simularea să fie și mai autentică.

Ce să zic? Nu eram înnebunit nici după moda precedentă. Autorul habar nu are cu cine se întâlnește, și nici cititorul habar nu are pe ce carte cere autograful, dintr-un motiv foarte simplu: n-a citit-o. Era un fel de gest de complezență de ambele părți, gest care se „încetățenise” și din cauza târgurilor de carte. 

Nu îmi dau seama dacă noua modă o caricaturizează pe cea veche, sau aduce ceva nou, propriu. M-am uitat la o astfel de carte cu autograf congelat și mi s-a părut că e executat cu pixul; măcar are o reminiscență de lucru făcut manual, dar nu m-ar surprinde să apară și cărți cu autograf în facsimil, dacă nu au apărut deja. 

Două cazuri de autograf sunt permise: cel în care autorul și cititorul se cunosc și cel în care cititorul vine la lansarea noii cărți a autorului cu o carte anterioară a acestuia, caz în care premisele unei punți sunt create. Doar așa autograful își păstrează autenticitatea.

Impresia mea e că ideile acestea au venit tot via marketing, ca și cele privind fetișizarea cititului, de care am mai scris. Poate că inițial, pentru că era pandemie și nu se mai puteau organiza lansări, cărțile erau împachetate deja semnate, ca o curtoazie pentru cititorul care nu și-a neglijat năravul și a comandat cărți online. Sau poate că obiceiul e pre-pandemic. Nu pot ști. Dar ce pot bănui este că în lupta aceasta cu cititorii, piața, marketingul și vânzările, tot autorii vor face cele mai mari concesii. Se întâmplă cu aceștia ce s-a întâmplat și cu jurnaliștii, care fac și ei concesii departamentului comercial, „că doar de acolo le vin banii, nu?” Cu deosebirea că autorilor, de acolo de multe ori nici aceștia nu le vin. 

Ionut Iamandi
Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități cu o experiență de presă de peste 25 de ani. A fost redactor la secția română a BBC World Service de la București și Londra și redactor-șef la adevarul.ro. Comentator pe teme de actualitate și istorie recentă la săptămânalul cultural Dilema Veche, la săptămânalul Reporter Globa, la revista lunară Historia și la publicația online Veridica.ro. Autor al volumelor „Șahiștii. Povestiri” - editura Eikon, 2021, „Săptămâni interioare. Jurnal de coronavirus” - editura Eikon, 2020 și „Anul electoral 1946. PCR în campanie la radio” - editura Vremea, 2019.

Random posts

Carlsen rămâne campion mondial la șah, după o nouă gafă a lui Nepo în partida a unsprezecea

Vineri, Marele Maestru Magnus Carlsen a câștigat și partida a unsprezecea a meciului pentru titlul de campion mondial în...

Recorduri mondiale pentru olimpiade totale

Criza politică internă este pe cale să se rezolve, cum soluționăm însă celelalte probleme ale vieții? Spre exemplu, oamenii din...

Hai la conacul plin de comori!

Acum, pentru a fi sinceri până la capă, un conac în Franța, într-o mică localitate liniștită, este o comoară...
promovare onlinespot_img

Recenzie carte business

ANUNT: Cautam redactor, colaborator pentru articole/recenzii de carte din domeniul business, managementul afacerilor, marketing, resurse umane, economic, finante, juridic, piata...

Soarta cărților

Stă pe raft totuși stingheră, deși e înconjurată de surate. La cei aproape o sută de ani ai ei,...
promovare online

business

spot_img
promovare online:spot_img

Emisiunea Raftul Ateneiinterviuri online
Ionuț Iamandi de vorbă cu invitații săi