Cultură Două mode

Două mode

-

promovare online

Ce am observat de ceva vreme: nu mai e nevoie să mergi la o lansare de carte ca să cumperi un exemplar cu autograf. Cartea se vinde direct cu semnătura autorului. Uneori și cu data primirii ei, ca simularea să fie și mai autentică.

Ce să zic? Nu eram înnebunit nici după moda precedentă. Autorul habar nu are cu cine se întâlnește, și nici cititorul habar nu are pe ce carte cere autograful, dintr-un motiv foarte simplu: n-a citit-o. Era un fel de gest de complezență de ambele părți, gest care se „încetățenise” și din cauza târgurilor de carte. 

Nu îmi dau seama dacă noua modă o caricaturizează pe cea veche, sau aduce ceva nou, propriu. M-am uitat la o astfel de carte cu autograf congelat și mi s-a părut că e executat cu pixul; măcar are o reminiscență de lucru făcut manual, dar nu m-ar surprinde să apară și cărți cu autograf în facsimil, dacă nu au apărut deja. 

Două cazuri de autograf sunt permise: cel în care autorul și cititorul se cunosc și cel în care cititorul vine la lansarea noii cărți a autorului cu o carte anterioară a acestuia, caz în care premisele unei punți sunt create. Doar așa autograful își păstrează autenticitatea.

Impresia mea e că ideile acestea au venit tot via marketing, ca și cele privind fetișizarea cititului, de care am mai scris. Poate că inițial, pentru că era pandemie și nu se mai puteau organiza lansări, cărțile erau împachetate deja semnate, ca o curtoazie pentru cititorul care nu și-a neglijat năravul și a comandat cărți online. Sau poate că obiceiul e pre-pandemic. Nu pot ști. Dar ce pot bănui este că în lupta aceasta cu cititorii, piața, marketingul și vânzările, tot autorii vor face cele mai mari concesii. Se întâmplă cu aceștia ce s-a întâmplat și cu jurnaliștii, care fac și ei concesii departamentului comercial, „că doar de acolo le vin banii, nu?” Cu deosebirea că autorilor, de acolo de multe ori nici aceștia nu le vin. 

Ionut Iamandi
Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități cu o experiență de presă de peste 25 de ani. A fost redactor la secția română a BBC World Service de la București și Londra și redactor-șef la adevarul.ro. Comentator pe teme de actualitate și istorie recentă la săptămânalul cultural Dilema Veche și la revista Historia. Autor al volumelor „Anul electoral 1946. PCR în campanie la radio” – editura Vremea, 2019 și „Săptămâni interioare. Jurnal de coronavirus” – editura Eikon, 2020.

Random posts

Șah clasic: Magnus, campionul mondial, a fost învins după 26 de luni

Șah clasic: Magnus a fost învins după 26 de luni 12 octombrie 2020 Norvegianul Mangus Carlsen, cel mai bun jucător de...

Pledoarie pentru lectură. Cărți gratis pentru suflete

4 cireșar. Astăzi ne ocupăm de salvarea sufletelor prin lectură, cu un exemplu frumos găsit în orașul Breaza. Dar, mai...

Eveniment business – lansarea oficiala Chess Business Club

In ziua de joi, 30 iulie 2020, va avea loc, la Grand Hotel Continental, incepand cu ora 17:00, un...
promovare online

Detașarea

Lista pe care am făcut-o la finalul anului trecut cu cărți de memorialistică despre perioada comunistă se îmbogățește cu...

O carte cu munți interiori

Acum mai bine de o sută de ani, la cumpăna dintre secolul nouăsprezece și secolul douăzeci, Viena fierbea. Fierbea...
promovare online

business

promovare online:

Emisiunea Raftul Ateneiinterviuri online
Ionuț Iamandi de vorbă cu invitații săi