CulturăRaftul AteneiDesenele de la Auschwitz

Desenele de la Auschwitz

-

promovare onlinespot_img

Sunt, pe de o parte, negaţioniştii. Pe ei, argumentele nu îi clintesc. Cu iraţionalul nu te poţi pune, nu îl poţi convinge. Ca alternativă, ai putea cel mult să le arăţi cartea lui Arturo Benvenuti, care a adunat timp de patru decenii peste două sute cincizeci de desene făcute în lagărele de exterminare naziste. Marea lor majoritate sunt ale deţinuţilor, doar câteva ale militarilor aliaţi care au ajuns să vadă şi ei grozăviile când au eliberat lagărele. Toate vorbesc fără cuvinte despre ceea ce s-a întâmplat acolo. Nu mai e nevoie să le vorbeşti şi tu negaţioniştilor. Le arăţi – şi atât. Sunt indescriptibile, sunt pe mintea iraţionalului.

Pe de altă parte, sunt cei ce spun că trebuie să vorbim despre Auschwitz pentru ca istoria să nu se mai repete; să învăţăm din ea, pentru ca o astfel de tragedie incomensurabilă să nu mai aibă loc. Germanii au astăzi şi un nume pentru acest proces: Aufarbeitung, rememorarea constantă pentru o înţelegere din ce în ce mai aprofundată a trecutului nazist.

Aurel Mărculescu (născut în România în 1900): „Îngropare la Vapniarka”, lagărul Vapniarka, Ucraina, 1944. Sursa: Arturo Benvenuti, „Imprisoned”, p. 130

Dar acest mod de a pune problema se bazează pe o premisă neverificată încă: dacă oamenii ar fi conştienţi şi conştientizaţi, atunci nu ar mai alege să mai facă ce au făcut. Dar întrebarea e: chiar nu ar face chiar şi în această situaţie? Dacă de fapt Auschwitz ne-a arătat adevărata noastră faţă? Dacă oamenii sunt în esenţă astfel? Dacă furnalul de la Auschwitz e locul unde converge existenţa? Tot ce pot face e să sper că nu e aşa. 

 

Omule, da, tu, tu ai fost capabil de aşa ceva, civilizaţia cu care te împăunezi e o spoială, o aparenţă de care, atunci când un fals profet te dezbracă, rămâi gol, aşa cum eşti, un monstru, cel mai crud animal.

(Primo Levi, în prefaţa cărţii lui Benvenuti)

_____________________

Arturo Benvenuti, Imprisoned, Skyhorse Publishing, New York, 2016, 272 de pagini, 276 de ilustraţii, cartonată, format 20 x 28 centimetri.

Foto: Xawery Dunikowski: Prizonier zăcând, 1943-44. Născut în Polonia în 1875, Xawery Dunikowski a fost deţinut la Oswiecim (denumirea poloneză pentru Auschwitz). Imaginea e reprodusă de la cea de-a şaizeci şi doua pagină a cărţii lui Arturo Benvenuti.

Ionut Iamandi
Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități cu o experiență de presă de peste 25 de ani. A fost redactor la secția română a BBC World Service de la București și Londra și redactor-șef la adevarul.ro. Comentator pe teme de actualitate și istorie recentă la săptămânalul cultural Dilema Veche, la săptămânalul Reporter Global, la revista lunară Historia și la publicația online Veridica.ro. Autor al volumelor „De comuniști am fugit, peste comuniști am dat. Povestea unui refugiat din Basarabia” - editura Vremea, 2022, „Șahiștii. Povestiri” - editura Eikon, 2021, „Săptămâni interioare. Jurnal de coronavirus” - editura Eikon, 2020 și „Anul electoral 1946. PCR în campanie la radio” - editura Vremea, 2019.

Random posts

Șocul de la miezul nopții: Șumudică demis de la CFR Cluj

Noaptea trece repede, ca orice lucru bun care ne mai scoate puțin de dramatismul cotidian, întreținut permanent de valuri...

Fotbal: Lider surpriză în campionatul României

Cine se uită bine la cum arată clasamentul actual, după două etape din actuala ediție a Ligii I la...

Proteste, proteste

Iar au fost proteste împotriva restricțiilor adoptate de guvern. Mai reduse ca participare decât cele de luni, dar parcă...
promovare onlinespot_img

Mare surpriză în debutul Olimpiadei. Campioanele mondiale au fost zdrobite

Deși mai este până la festivitatea de deschidere a Olimpiadei de vară din Japonia, competițiile au început de miercuri....

Știri din șah

Din când în când, la televizor apar și știri din șah. Nu, nu la sport; acolo nu e loc...
promovare online

business

spot_img
promovare online:spot_img

Emisiunea Raftul Ateneiinterviuri online
Ionuț Iamandi de vorbă cu invitații săi