CulturăCultura la superlativ în Câmpia Bărăganului

Cultura la superlativ în Câmpia Bărăganului

-

promovare onlinespot_img

În plină Câmpie a Bărăganului, în reședința unui județ de tranzit, cum este județul Ialomița, nu mică este surpriza atunci când descoperi o viață culturală efervescentă. În Slobozia există Muzeul Naţional al Agriculturii, singurul muzeu de profil din ţară, în patrimoniul căruia se regăsesc piese unicat în lume, dar se cinstește și memoria marelui dirijor și compozitor Ionel Perlea, care a plecat de la Ograda și a cucerit cele mai importante scene ale lumii. În mod aproape miraculos au loc două concursuri internaționale care îi poartă numele, iar la Centrul Cultural Ionel Perlea, lună de lună au loc numeroase evenimente: expoziții, lansări de carte, concerte, conferințe, târguri și cursuri. 

Mai multe amănunte i-am solicitat celei care conduce din anul 2016 Centrul Cultural Ionel Perlea – Clementina Tudor, absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării și corespondent județean al Radio România Actualități.  

-În luna martie Centrul Cultural UNESCO Ionel Perlea din Slobozia organizează o expoziție de caricatură, intitulată „Grimase de sezon”. Cum a apărut ideea organizarii unui astfel de eveniment, cine sunt artistii și care sunt temele abordate de aceștia?

-Expoziţia de caricatură este continuarea unei colaborări cu artiştii călărăşeni, iar grimasele de sezon sunt realizate de Jimmy Stănescu şi Florian Vîlsan, artişti iniţiaţi la clasa maestrului Corneliu Ratcu, cărora li s-a alăturat, prin locuirea în Călăraşi, Victor Grigore, născut în Slobozia. Trioul caricaturiştilor are predilect portretul unor personalităţi foarte cunoscute, cum sunt Mircea Albulescu şi Mihai Bendeac, Patriarhul Daniel şi Papa Francisc, Thomas Mann şi Humphrey Bogard, realizate  într-o corespondenţă naţională –internaţională, dar şi într-o oglindă culoare–non culoare, astfel încât lucrările se potenţează şi prin antiteza dintre cărbune şi acrilice. Pe lângă tehnică şi stil, dovada clară a calităţii lucrărilor sunt inteligenţa şi simţului umorului pe care le au cei trei artişti, în expoziţie fiind prezentate şi caricaturile pe care şi le-au făcut între ei. 

– Tot în această perioadă organizați și expoziția de pictură, cu lucrări de Horia Cristina. Cum ați caracteriza lucrările maestrului format la Cluj și ce impact are arta sa asupra publicului din Slobozia?

-„Abstraction” este o expoziţie în care Horia Cristina explorează tema zidului, dar şi a sentimentelor materiei. Interesant de observat conformismul nonfigurativului, dimensiunile diferite ale pânzelor, grupate în seturi de câte trei-patru până la cinci – şase, ceea ce completează imaginea de ansamblu cu un mesaj cursiv al celor mai recente lucrări ale artistului. De menţionat că acestea sunt expuse mai întâi în Galeriile de Arte Arcadia din Slobozia şi apoi la Căminul Artei din Bucureşti.      

– De curând ați semnat un nou contract de management, în calitate de conducator al Centrului Cultural Ionel Prelea. Cum ați caracteriza viața culturală ialomițeană?

-Viaţa culturală ialomiţeană pulsează între tradiţiile sociale şi evenimentele culturale. Cei doi poli se susţin şi se validează reciproc. Apreciez că există un dinamism al manifestărilor artistice care menţine şi antrenează publicul în viaţa culturală. În ciuda pandemiei am reuşit să păstrăm o constanţă a activităţilor şi astfel avem o ascensiune în parteneriatele artistice externe, care ne pun în valoare instituţia şi ne diversifică activităţile. Iar cea mai mare trecere o au concertele în aer liber, iniţiate în urmă cu patru ani şi pe care le vom continua şi în următorul mandat. 

– În 2020, anul pandemiei, ați fost printre puținele centre culturale din țară care a reușit să continue un eveniment de tradiție, legat de numele marelui dirijor și creator Ionel Perlea. Care sunt ecourile de care s-a bucurat festivalul? 

-Am avut ecouri foarte bune, în sensul că de la Slobozia am transmis în toată ţara mesajul că se poate, chiar dacă am fost pe cont propriu şi am luat la studiat normele şi actele normative care pe cât de mult ne limitau, pe tot atât de mult ne responsabilizau. Dar le-am asumat şi le-am dus la bun sfârşit fără nici un caz de îmbolnăvire cu noul coronavirus în rândurile salariaţilor sau ale partenerilor direcţi. Important a fost şi că bugetul alocat de Consiliul Judeţean Ialomiţa a rămas intact şi nu a fost retras cum li s-a întâmplat multor instituţii de cultură din ţară. Oricum, reprogramarea Festivalului Ionel Perlea în vară ne-a arătat cât de mare este impactul la public şi ne-a obligat la regândirea evenimentului. 

-Cât de mult a afectat pandemia manifestările culturale ialomițene?

-Destul de mult în sensul că am regândit manifestările culturale. Noi am insistat să le realizăm în stare fizică, cât de mult ne-au permis stările de urgenţă şi de alertă. Mutarea acestora în online a fost o soluţie de compromis care s-a şi erodat foarte repede. Nu ştiu cât şi-au atins scopul, pentru că disperarea generală era să se facă ceva pentru a se putea cuantifica numeric ceva. Cert este că organizarea unor acte culturale în online a presupus mult mai multă muncă, iar eu am convingerea că impactul a fost minim.

– Noul dumneavoastră contract managerial începe cu o schimbare spectaculoasă în ceea ce privește Concursul International de Lied. Dezvăluiți-ne câteva dintre noutățile acestei competiții.

-După patru ani de sincron al secţiunilor de interpretare vocală şi dirijat, am despărţit cele două concursuri şi le-am dublat cu câte un masterclass de canto şi dirijat. De asemenea, de anul acesta ne adresăm participanţilor din ţară şi din străinătate, pentru a sublinia talia internaţională a maestrul Ionel Perlea. Anul acesta se împlinesc 30 de ani de la debutul festivalului şi concursului de lied, cum s-a numit iniţial. Tradiţional, concursul de canto se va desfăşura în mai, luna în care Ionel Perlea a revăzut pentru ultima oară localitatea natală Ograda, iar concursul de dirijat se va desfăşura la sfârşitul lunii iulie, când marcăm plecarea la ceruri a ilustrului dirijor. Nu vă ascund că în incubatoarele instituţiei gândim şi un concurs de creaţie. Toate la timpul lor, însă. Evenimentele de omagiere a personalităţii lui Ionel Perlea sunt susţinute total de Consiliul Judeţean Ialomiţa şi le desfăşurăm în colaborare cu Asociaţia SUONARTE. 

-Va continua și concursul de artă plastică dedicat lui Ionel Perlea?

-Categoric. „Ionel Perlea–o metaforă!” este tema generică a concursului de artă plastică iniţiat în vara anului 2020, în plină pandemie, şi va continua la pachet cu concursul de dirijat. Lucrările participanţilor vor fi expuse pe esplanada Centrului Cultural din centrul civic al municipiului pe toată perioada desfăşurării concertelor în aer liber,  iar cele câştigătoare vor rămâne în colecţia Casei Memoriale de la Ograda. 

-Ce alte proiecte aveți pentru anul 2021? 

-Sunt multe proiecte noi şi le vom continua şi pe cele anterioare. Urmărim cu prioritate să înfiinţăm o cafenea a tinerilor, un hub al IT-iştilor, un cerc de robotică, cursuri de jurnalism şi de fotografie…Să sperăm că putem să le realizăm faţă în faţă, pentru că aceasta este marea provocare!

Olesea Savvateeva
Este jurnalist, format la Chișinău (Republica Moldova), cu experiență de peste 10 ani în radio, presa scrisă și presa online. A fost redactor la revista Generația nouă (proză scurtă și poezii) și ziarul Timpul nou articole cu teme sociale, a fost reporter al revistei Siesta Chișinău (reportaje de la evenimente culturale și interviuri cu personalități din sfera culturii, a fost editor la 7days.md (realizarea de știri generaliste, calendare lunare ale evenimentelor locale). De asemenea a fost content manager la Compania “Belețchi Soft” și manager de publicitate. Din anul 2019 este redactor la Radio România Internațional, secția rusă. Din septembrie 2020 a devenit membru al IWA – International Women’s Association. Este artist handmade (modelaj lut polimeric), fost sportiv (portar al echipei naționale de fotbal feminin a Republicii Moldova) și este pasionată de literatură și muzică, fiind înzestrată cu o voce deosebită. Este membră a Corului Sound și a International Women’s Choir of Bucharest. A organizat numeroase acțiuni caritabile.

Random posts

In memoriam Evgheni Sveșnikov (1)

Marele maestru rus Evgheni Sveșnikov a decedat recent, pe data de 18 august 2021, la vârsta de 71 de...

Din istoria „Revistei Române de Șah”, 1925 – 1940 (XXI). Alegerile întârzie apariția numărului din iunie 1927

Reașezarea conținutului revistei este confirmată și în această ediție 6/ iunie 1927. Frontispiciul indică din nou calitatea oficială de...

Breaza – privire optimistă Iulie 2020

- De ce pe pancarta de la intrare în Breaza scrie „stațiune turistică de interes local și nu pur...
promovare onlinespot_img

Știri din șah

Din când în când, la televizor apar și știri din șah. Nu, nu la sport; acolo nu e loc...

‘Bibliotecă BBC’ în limba română

Pregătesc un nou interviu pentru emisiunea „Raftul Atenei”, avându-l ca invitat pe Dorian Galbinski, fostul meu coleg de la...
promovare online

business

spot_img
promovare online:spot_img

Emisiunea Raftul Ateneiinterviuri online
Ionuț Iamandi de vorbă cu invitații săi