Opinii La sfârșitul zilei Cele două feluri de a căuta prin anticariate

Cele două feluri de a căuta prin anticariate

-

promovare online

Sunt două feluri de a căuta prin anticariate. Este unul profesionist, care presupune familiaritate cu localul, cu oferta acestuia, chiar și cu angajații lui. Mai nou, anticariatele au pus la dispoziția clienților o facilitate excelentă, care îmbină consecințele preocupării pentru seriozitatea și profesionalismul afacerii cu beneficiile tehnologiei moderne. Astăzi anticariatele care se respectă își fac o bază de date cu cărțile care le intră în depozit și apoi pun la dispoziția cumpărătorilor această bază de date. Poți căuta în ea după titlul cărții, după autor, după un cuvânt cheie – depinde de cât de mult s-au priceput să ceară patronii de la IT-iștii care au pus în practică tot mecanismul. Moda „bazelor de cărți” dotate cu motoare de căutare pe post de fișete de catalogare s-a răspândit binișor, cel puțin în București, la anticariatele mai răsărite.

Și să știți că nu e puțin lucru. Recent, am căutat pe site-urile unor anticariate din Londra și Toronto, și spre uimirea mea, nu toate aveau așa ceva. Nu știu dacă era ceva premeditat, să îi facă pe clienți să contacteze personalul, dar oricum, învățat cu ceea ce știam de acasă, mi s-a părut peste mână. Mai mult, în unele anticariate bucureștene poți să dai în urmărire o carte care nu e momentan în stocul anticariatului. Când cartea reintră în stoc, primești o înștiințare pe e-mail și o poți cumpăra. Aici îți trebuie și puțină iuțeală de mână, să nu ți-o ia alții înainte, dintre cei ce și-au pus alertă pe același titlu, și să rămâi cu buza umflată.

„Metoda site-ului” e așadar eficientă, rapidă, modernă. Dar nu aduce, ea singură, satisfacția căutării prin anticariat. Cu ea, ești limitat la anumite trasee. Parcă ai avea niște ochelari de cal care te fac să vezi doar asfaltul din față. Metoda descrisă se cere îmbinată cu clasica vizitare în persoană a magazinului. Numai așa poți da de cărți care pot fi la fel de interesante ca și cele pe care le dai în căutare; cu marea deosebire că pot fi cărți de care nu ai știut, sau la care nu te-ai gândit. E un fel de eliberare de prejudecățile căutării și un fel de ieșire în larg, în contrast cu traseul limitat la conturul țărmului. La acest gen de întâlnire, ai impresia că ele te caută pe tine, ci nu tu pe ele. 

Ca să nu mai spun de duiosul moment în care, pe raftul pe care scrie „doi lei bucata”, dai peste o bijuterie de carte cu înfățișare atât de modestă. Atunci chiar că te gândești la anticariat ca la un orfelinat al cărților. Dar despre asta, poate cu altă ocazie. 

Foto: Arhiva autorului.

Ionut Iamandi
Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități cu o experiență de presă de peste 25 de ani. A fost redactor la secția română a BBC World Service de la București și Londra și redactor-șef la adevarul.ro. Comentator pe teme de actualitate și istorie recentă la săptămânalul cultural Dilema Veche și la revista Historia. Autor al volumelor „Anul electoral 1946. PCR în campanie la radio” – editura Vremea, 2019 și „Săptămâni interioare. Jurnal de coronavirus” – editura Eikon, 2020.

Random posts

PREMII , Editia I – Bucuresti, 8-11 noiembrie 2019

Ediția I Campionatul de Șah Corporate pe Echipe “Pallas Athena”, Bucuresti 8-11 noiembrie 2019 PREMII TOTALE IN VALOARE TOTALA DE...

Glume culese, adaptate sau nu: Antreprenorul și maimuța

Un fost manager corporatist, devenit de curând antreprenor local, către vechiul sau prieten: – În curând o să plec cu...

Îndoieli, adaptări și speranțe în lumea artelor

Sebastian Gheorghiu activează ca manager cultural începând din 2001 și este impresar artistic atestat de Ministerul Culturii începând din...
promovare online

Foamea de șah

N-ar fi știut să spună exact când a fost deportat. Dar dacă cineva s-ar fi priceput cum să-l ia,...

Georgeta Bălașa și Anca Popescu, două suflete dedicate cărții, caută fericirea

Georgeta Bălașa și Anca Popescu, doi oameni de cultură, caută fericirea în cadrul unui dialog foarte interesant. Georgeta Bălașa este...
promovare online

business

promovare online:

Emisiunea Raftul Ateneiinterviuri online
Ionuț Iamandi de vorbă cu invitații săi