OpiniiLa sfârșitul zilei”An Ugly Truth”: Atac dur la adresa Facebook-ului în...

”An Ugly Truth”: Atac dur la adresa Facebook-ului în revista „The New Yorker”

-

promovare onlinespot_img

Prestigioasa revistă ”The New Yorker” a publicat în ediția sa cea mai recentă (din 2 august 2021) un atac dur la adresa rețelei de socializare Facebook. Atacul e îndreptat mai cu seamă împotriva lui Mark Zuckerberg și Sheryl Sandberg, decidenții companiei considerați responsabili de ignorarea sistematică a principiilor de etică socială. În pofida „misiunii” sale declarate, aceea de a-i aduce pe oameni mai aproape unii de alții, Facebook a contribuit de fapt la polarizarea societății, scrie ”The New Yorker”.

„Pe parcursul anilor de ascensiune a companiei, omenirea a trecut printr-o epidemie a însingurării, a experimentat o recrudescență a extremismului politic și a violenței politice, o acutizare a polarizării politice, o ascensiune a autoritarismului, un declin al democrației, o criză dezastruoasă în jurnalism și o răspândire fără precedent a propagandei, a știrilor false și a dezinformării. Facebook nu poate fi responsabilă, în niciun caz, pentru aceste calamități, dar sunt dovezi care arată că firma a contribuit la fiecare dintre ele”, scrie Jill Lepore, autoarea articolului.

Articolul prezintă câteva momente semnificative în acest sens din istoria companiei. Unele se referă la lipsa de scrupule a conducerii Facebook în privința creșterii cu orice preț a bazinului de utilizatori și a timpului petrecut de un utilizator pe site. Altele, la toleranța conducerii companiei față de știrile false, care generează discuții în rețea și duc la popularitatea acesteia. Deși după atacul de la Capitoliu, Facebook i-a suspendat contul fostului președinte Trump, în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale „Trump a fost cel mai mare cumpărător de reclamă politică pe Facebook”. Această informație, dar și altele la fel de revelatoare, pot fi găsite, arată Jill Lepore, într-o carte apărută luna trecută, scrisă de Sheera Frenkel și Cecilia Kang și intitulată “An Ugly Truth: Inside Facebook’s Battle for Domination” (Harper, 2021). Titlul cărții trimite la o investigație jurnalistică din 1902 – 1904 care a avut ca țintă un alt „monopol” al unei firme americane, Standard Oil.

Mai sunt și alte aspecte ale articolului care te pun pe gânduri în legătură cu Facebook-ul. De exemplu, că ar exista o corelare între timpul petrecut pe Facebook și erodarea capacității de relaționare socială în lumea reală. Și nu pot spune că experiența personală – limitată, e drept – mă ajută foarte mult pentru a contrazice o astfel de observație.

Titlul articolului e relevant în acest sens: „Misiune imposibilă, sau cum a a ajuns Facebook să ne despartă, deși promisese că va uni lumea”. 

Ionut Iamandi
Ionuț Iamandi este jurnalist la Radio România Actualități cu o experiență de presă de peste 25 de ani. A fost redactor la secția română a BBC World Service de la București și Londra și redactor-șef la adevarul.ro. Comentator pe teme de actualitate și istorie recentă la săptămânalul cultural Dilema Veche și la revista Historia. Autor al volumelor „Anul electoral 1946. PCR în campanie la radio” – editura Vremea, 2019 și „Săptămâni interioare. Jurnal de coronavirus” – editura Eikon, 2020.

Random posts

Culianu, treizeci de ani de absență

Săptămâna trecută am văzut o mulțime de postări pe Facebook despre Ioan Petru Culianu, de la a cărui asasinare...

Din istoria „Revistei Române de Șah”, 1925 – 1940 (XXI). Alegerile întârzie apariția numărului din iunie 1927

Reașezarea conținutului revistei este confirmată și în această ediție 6/ iunie 1927. Frontispiciul indică din nou calitatea oficială de...

Anca Roxana Constantin van der Zee – un om de succes!

Voi începe aceste rânduri cu o mărturisire. Chess Corporate Pallas Athena este un concept care se dezvăluie treptat, treptat cu...
promovare onlinespot_img

Cu Victor Socaciu despre Festivalul OM BUN – 30 de ediții, 30 de artiști, 30 de amintiri, 30 de speranțe

Îl sun la telefon pe Victor Socaciu, pentru a oferii cititorilor publicației noastre online detalii despre evenimentul anului 2021,...

Perspectiva îngerilor

Pentru câteva secunde am avut și eu posibilitatea să văd cum privesc îngerii lumea. Adică de sus. Eram în autobuzul...
promovare online

business

spot_img
promovare online:spot_img

Emisiunea Raftul Ateneiinterviuri online
Ionuț Iamandi de vorbă cu invitații săi